Roadtrip Etappe 6: Ndumo naar Hlane NP (Swaziland)

Woensdag 21 januari 2015

Ik was er al ruim voor 6 uur uit, maar ik had gisteren geen vrijwarings bewijs gehaald om het park te mogen verlaten. De administratie ging pas om 8 uur open, dus ben ik nog maar een keer teruggegaan naar een van de hide’s om wat foto’s te maken. Ook vanmorgen was er in de directe omgeving niets te zien.

Etappe 6 - Route van Ndumo naar Hlane

Etappe 6 – Route van Ndumo naar Hlane

Ik heb wat foto’s gemaakt voor een nog te schrijven artikeltje over Stealth Gear attributen.

Birdhide Ndumo, South-Africa

De reis naar Hlane verliep voorspoedig. Ook de grensformaliteiten tussen Zuid Afrika en Swaziland verlopen heel soepel. Met R90 roadtax kon ik weer verder

Giraffe, Hlane, Swaziland
Giraffe,Hlane, Swaziland
White Rhino, Ndumo, South-Africa
White Rhino, Hlane, Swaziland

Hlane heeft erg moeilijk begaanbare paden: zelfs voor een stevige 4×4 was het zwaar werk en ernstig oppassen voor de hele diepe gaten en gleufen met stijle boorden waar je zo maar omkieperen kan. Eerst dacht ik dat het vrij berijdbare deel erg klein is maar daarna heb ik een hek ge-opend, en weer gesloten, en kwam ik in een deel waarin geen bedreigde diersoorten voor komen. Waarom de scheiding dmv een elektrisch hek wordt gemaakt is mij niet duidelijk. Het park heeft nu drie gedeelten: het kleine deel met veel neushoorns en olifanten (en ander klein spul zoals giraffen), het tweede deel met vooral veel hertensoorten, en een derde deel dat je alleen met een gids tijdens een safari kunt bezoeken waarin de leeuwen zitten. (Kosten R325). Deze Hollandse krentenkakker heeft het derde deel dus niet gezien voornamelijk omdat ik ver na 1600 uur (start tour) pas terug was uit deel 2. (mooi excuus toch?)

Elephant, Hlane, Swaziland
Huurauto

Ik heb in de paar uur van Hlane veel gezien > 10 olifanten , > 1 neushoorns, veel giraffen en heel veel hertjes en aapjes. Vanavond ga ik voor het uitgespaarde geld lekker dineren in het restaurant: 3 gangen voor R 160.
Ik heb er nu zo’n 2100 km opzitten.